adurolabs.se – Om kända konstnärer, konst och grafisk design

Använd ärendehanteringssystem på designbyrån

Är du utbildad grafiker eller har du bara ett gediget konstintresse som du gärna vill jobba med på heltid? Då kanske det är hög tid att våga starta eget. Konkurrensen är hård inom branschen, men med rätt driv och affärstänk kan din designbyrå snabbt nå framgång. Ett ärendehanteringssystem är din bästa hjälp för att komma igång.

Häng med för att ta del av de bästa tipsen när du startar egen designbyrå. Smarta detaljer som bevisar varför det är viktigt att ha ett effektivt system för att inleda, bearbeta och följa upp kunder och processer.

Arbeta med ärendehanteringssystem från dag ett

Oavsett vilken bransch det egentligen rör sig om är organisation och struktur viktiga inslag. Det krävs ordning och reda för att kicka igång en ny verksamhet och framför allt om du har många bollar i luften samtidigt. Med ett enkelt ärendehanteringssystem kan du lätt få en god överblick över situationen. När du jobbar med ett modernt ärendehanteringssystem kan du på ett strukturerat sätt samla in kundinformation som sedan organiseras med ett specifikt referensnummer. Du får alltså rätt information på rätt plats i processen, vilket är ytterst viktigt när det gäller jakten på kunder. Ärendehanteringssystem, eller CRM-systemet om du föredrar det engelska ordet, är effektivt både när det gäller befintliga kunder, nya kunder och potentiella kunder.

Fördelen med att kicka igång din designbyrå med ett bra ärendehanteringssystem är att du kan få det helt anpassat till din verksamhet och bransch. Ärenden har den struktur som krävs för en kreativ bransch och inte minst som designbyrå där många moment ska bearbetas.

Värdefull statistik

Med ärendehanteringssystemet kan du dessutom ta del av matnyttig statistik som är en direkt hjälp för att skapa kundnöjdhet. Något som i sin tur krävs för att du ska bli framgångsrik och tjäna pengar. Nöjda kunder kommer tillbaka och det är ett tryggt klirr i kassan. Ett ärendehanteringssystem ger dig information och statistik om kunder och ärenden som hjälper dig att förbättra samtliga processer i verksamheten.

Som ny designbyrå handlar en stor del av vardagen om att ”pitcha” projekt och även vinna uppdragen. Den här delen kräver en gedigen kunskap om kunden och dess målgrupp. Även här är statistik och olika typer av data viktigt för att hitta rätt inriktning.

Smidig integrering av system

På en designbyrå sker det mycket på en och samma gång, vilket kräver struktur från första stund. Kreativiteten behöver inte hämmas bara för att du har en organiserad vardag, tvärtom är det en trygg axel att luta mot. Ärendehanteringssystemet kan du därför med fördel integrera med andra processer och sektioner i verksamheten.

Produktionsavdelningen kan exempelvis få tillgång till ärendehanteringssystemet för att uppdatera projekt och status. Oavsett hur du önskar integrera ett ärendehanteringssystem finns det alltid experter du kan ta hjälp av.